Thursday, November 5, 2015

School (part II): The uniforms

Autumn is here. My favourite season. Love the colours, trees painted in all kinds of beautiful reds and oranges, the air is fresh and crisp, and of course the weather, a blend of sun and clouds and chilly breeze. Some places have started with Christmas decorations and illuminations. Romance is in the air ………...

For young couples lah. Untuk aku yang anak 3 ni, apa-apa season pun sama je ada typhoon. Our family just had our nightmare episode of chicken pox. Started with Ezzy, then when we thought maybe it's just going to be Daddy, Leia pula down. Followed by Eizwan, Mommy and the last one Eiryan. So semua jadi chicken. Rumah pun dah macam reban ayam. 3 weeks kitorang makan lauk pantang. Sakit berjemaah di negara orang ni memang banyak dugaan and pengajaran. Satu experience yang aku takkan lupa smpai bila-bila sebab parut ni mcm takde rupa nak hilang. Pengalaman yang menaikkan tahap kematangan to another level. Nantilah aku buat special entry for this. Entah bila-bila.

Sambungan from cerita sekolah Eizwan. Dah nak hujung tahun baru nak sambung Jaja ni. Perangai. ;) Alhamdulillah Eizwan dah almost 6 months at the new school, Meisei Shougakkou (elementary school). Eiryan pun under Meisei but kindergarten, Meisei Youchien (kindergarten).


Antara barang-barang sekolah Eizwan yg naik juling 
aku kena tulis nama
Buku panduan yang aku pass kat Ezzy je settle
Explanation on what, how and when to wear

Since dah hujung autumn nak masuk winter, both of them dah changed their uniform to winter uniform atau dalam nama bahasa Jepunnya … aku tak tau. Basically Eizwan has 3 uniforms; winter, spring / autumn (transition) and summer. But Eiryan only has 2; winter and summer.


Winter uniforms
Aku memang prefer sekolah yang ada uniform sebab senang tak payah pening nak fikir everyday. Bukan semua sekolah ada uniform kat sini. Most public schools they don't have any. Boleh sukahati nak pakai apa. Actually we wanted to send Eizwan to public school. Ok aku yang nak sebenarnya. Aku kan ambitious tak sedar diri sikit. Ezzy berat hati. I want Eizwan to experience school with locals. And of course nak save duit tabung. ;) But after considering the pros and cons, finally we agreed to send him to private. Ezzy was worried that if we were to send Eizwan to public school, I might have trouble communicating with the teachers and other parents. At least in Meisei, there are still teachers and parents who can speak and understand English. And most important thing is, they don't go hiding behind pillars buat-buat tak nampak every time they see me. Oh yes. Aku sergah "Good Morning!" je habis berterabur lari. Agaknya kalau boleh tembus dinding tu dah lama aku jalan sorang-sorang kat Jepun ni. But itu dululah. Time aku sendiri pun malu-malu. Now dah selamba jerit "Ohaiyou gozaimasu!". So macam konon dah terror la. Sakai orang Malaysia ni.


Summer uniforms
(aktiviti balik sekolah, either kejar kucing or tangkap bugs)

Back to cerita uniform. So sekolah akan bagi tau exact date to change the uniform. Tapi kalau ada sorang budak alien tiba-tiba datang sekolah la la la la pakai uniform season lepas, semua orang tahu itu mesti anak foreigner yang Mommy dia tak pandai baca surat and harapkan husband dia yang baca and husband dia selalu lepas baca lupa nak update wife dia. Pemandangan biasa. Ehhhhhhh bukan senang nak survive kat negara orang yang cakap macam ayam dengan itik. Ramai yang bising kenapa aku tak belajar Japanese. Aduyai. Kalau ada peluang siapa tak nak. Ingat tak penat ke nak sampaikan message pada cikgu budak-budak ni pakai sign language? Satu ayat pun aku dah mengah sbb tangan kaki semua keluar. Butttttttt.. Aku belum dapat peluang tu. My daily routines pun dah pack enough. Dulu pernah ada personal tutor hired by Ezzy's company for me. But since homework aku tak pernah nak siap and balik rumah tengok Ezzy berantakan dengan anak-anak, aku rasa tunggu dululah masa yang sesuai. Alhamdulillah aku rasa lately ni jalan tu dah ada. Every time aku kena tolong Eizwan with his homework, aku pun ambik opportunity tu untuk belajar sekali. Selalunya aku lah yg kena sekolahkan dengan Eizwan. :)

Spring / Autumn uniform

Oklah. Rasanya dah cukup dah untuk tahun ni. ;) Part III nanti aku cerita macam mana we trained Eizwan to take public transport to his school. Itu pun satu lagi huru hara. Aku tau ramai yang survive dengan cemerlangnya duduk kat Jepun ni. But nak buat macam mana. Dah memang kitorang ni anak beranak huru hara. :p

I really hope I can sustain my kerajinan to update my blog. Banyak benda aku rasa nak share and simpan untuk bacaan aku sendiri bila tua remaja nanti. Or at least untuk aku jadikan bahan nak kenakan anak-anak aku nanti. Heh heh.

No comments: