Sunday, March 8, 2009

Autumn dan semut

It's autumn. The weather is little bit complicated. Sometimes it rains all day with strong wind. But most of the time, beautiful sunny day. Since autumn is a season right before winter, semua binatang dan serangga sibuk bekerja mengumpul stok makanan for the coming winter. Kat rumah ni, semut tengah banyak sangat berkeliaran. Tiba-tiba aku teringat cerita 'Ants'. Mesti diorang ni tengah kelam kabut nak kumpul sebanyak mana makanan yang ada. Semut-semut kat sini lagi ganas. At least kat Malaysia kalau food bersepah-sepah or air tumpah baru la semut-semut ni akan sibuk datang. Tapi semut-semut Adelaide ni aku tak tau apa logic dia, periuk yang dah basuh bersih sebersihnya pun diorang ada. Apa yang dibawa balik ke sarang hasil dari mengorek periuk yang bersih eh? Sometimes dekat tempat letak sabun basuh pinggan pun diorang boleh ada. Bukan sabun tu adalah pembersih segala kekotoran? Lepas tu bila diorang balik, semut-semut ni nak cakap apa pada Si Permaisuri? "Yang Di Pertuan Permaisuri, kami ada bawa balik sabun untuk mencuci." Erk! Tak kena lempang ke?


Walaupun sedikit sebanyak cerita 'Ants' tu telah berjaya memberikan aku satu perspektif lain and menambahkan belas kasihan aku pada semut-semut, tapi tidaklah sampai aku nak tunggu 6 jam untuk seangkatan semut-semut ni beredar dari periuk aku kan. Woooosssshhh.. Selamat jalan.. Sampaikan salam pada Nemooooooo..


On a different topic, hari ni baru masuk hari ke 9 aku kat sini tapi aku dah pun sibuk nak booking flight ticket nak balik. Hehe. Nasib baik ada MATF tu so dapatlah aku balik jumpa Ezzy and celebrate Eizwan's first birthay. Insya Allah..

Ada sekali tu, entah macam mana boleh terlayan National Geographic. Orang tu cakap benua Australia ni actually beribu-ribu tahun lepas ada kat bawah sana, dekat dengan kutub selatan, but now disebabkan benua ni bergerak ke atas 5 cm setiap tahun, dia dah ada dekat dengan Asia. Tiba-tiba otak aku terfikir, kalaulah dia gerak cepat sikit, tak payah aku susah payah naik flight nak balik. Boleh langkah je. Hehe. But according to researchers, there is possibility that one fine day, benua Australia ni will merge with Indonesia and Malaysia. Tapi berjuta-juta tahun akan datangla. Huh! Aku pun dah reput time tu..

5 comments:

chics said...

Ja, kau ni klakala with such a vivid imagination. Tapi bestkan kalau selangkah je dah sampai. Macam "ahh aku nak berak kat australialah hari niii"

Seres ok.

zazaez said...

Chics:
Hahaha.. Kau lg brutal imagination! Tak tercapai akalku..

dina said...

Ja, aku rasa kau dah mula rindukn eizwan... sampai buat entri untuk semut... hahaha... tapi kalau australia dah dkt, mau aku pegi goldcoast tetiap minggu... yeay!

pye:rudz said...

ntah2 itu jam bumi ni pun dah takde...

zazaez said...

Dina:
Hehe.. Ni sebenarnya tengah boring tahap max..

Pye:rudz:
Alamak! Jangan cakap mcm tu.. Sedih pulak.. Hahaha..