Friday, September 26, 2008

Raya..

Lagi 5 hari dah nak raya. Tapi rumah aku mcm belum start prepare apa2. This year semua org sibuk. Kalau tahun2 yang lepas, aku sorang je yang mcm budak kecik baru nak rasa raya. Aku la yang pergi beli pelita, pasang keliling rumah. Aku la yang heret mak aku pergi PKNS or Jalan TAR cari baju raya for the whole family, siap semua sama color. Aku la yang belikan mercun and bunga api utk adik2 aku main memekak kat luar smpai mak aku melatah2, then tak ingatla adik2 aku kena jerit dgn dia. Aku la yang akan make sure kuih raya semua cukup. Aku la yang set kan hari apa nak buat open house. Kenapa aku buat semua ni? Sebab aku tak nak the joy of celebrating Hari Raya tu hilang. Kenapa bila kita rasa diri kita dah matang kita tak bole jadi budak2 and celebrate raya mcm dulu2? Adakah kematangan menghalang kita utk menikmati keseronokan? Salah ke orang dewasa mcm kita nak celebrate raya like we used to when we were kids. Yang sedihnya aku dah jadi antara mereka2 yang "Alaa.. Raya je.." Serius bosan la orang2 mcm ni. Anti climax. Sour grape. Tapi nampaknya aku pun dah jadi mcm mereka2 ni. Bagi aku masa. Aku nak siapkan assignment yang berlambak ni. Then aku dah janji dgn adik aku yang bongsu (dia baca blog ni) nak buat kuih dgn dia. Then I'll get the pelita, baju raya and mercun. Biarla aku dah anak 8 pun (exaggerate la tu), cucu 19 ke, I'll try my very best to maintain the 'suasana' of Hari Raya. Ayah and mak aku cakap kalau tak puasa tak bole raya. Korang yang dah 'besar' ni tak puasa ke? Kenapa tak nak raya?

4 comments:

dina said...

Zaza, aku rasa kau betul. kenapa kematangan kita mesti membelenggu hari raya yang patut dismabut dengan gembira ye tak. Aku pun akan teruja bila nak raya. Tak sabar nak balik kampung. Tak sabar nak jalan dengan adik2 pegi rumah sedara mara. Bestnya...

YANI said...

Zaza, 200% agree!!Kenapa nak buat hari raya ni mcm..ala raya je...sbb tula sampai sanggup berenti keje sbb nak raya best2 punya pasal...kekek...gamble giler. SELAMAT HARI RAYA

zazaez said...

Dina:
Memang kita patut rasa teruja pun Dina. Pedulikan apa orang nak cakap. Yang penting, kita dan keluarga kita happy.. ;)

Yani:
Lagi terror! Smpai berhenti kerja. Hehe. Selamat Hari Raya Aidilfitri to u and family too.

Anonymous said...

:D Kite tak posa tapi nak raya! Sebab... hmmm.. nak makan best? Boleh? Hehehehehehe.
Selamat Hari Raya!

PS: I'm adding you to my 'Reads' page :)